LedolezeníSkialpZima

Norsko, země zaslíbená..

Už pěkných pár let jsem pokukoval po všech těch ledových výzvách, které v Norsku vytékají v téměř každém údolí a tak, když přichází od M&M´s pozvánka k návštěvě, neváhám ani vteřinu!

Osvědčený lezecký parťák sice nemůže ale naštěstí se Gunther tváří víc než pozitivně, takže ve čtvrtek 6. února nabíráme Anetu s Márou a vytáčíme kola Fordu Mondié směr Sever.

Do 1600 km vzdáleného městečka Hemsedal dorážíme v pátek okolo půlnoci na minutu přesně s asi hodinovým zpožděním, jelikož jsme to vzali vedlejším údolím než udával itinerář – odměnou nám byly výhledy do měsícem ozářené krajiny a málem sražené losí mládě.

Městečko se nachází v údolí z jehož úpatí vytékají ledopády a nebo stačí dvacet minut autem pod nástup a už si to můžete šinout na vrcholy s výškou okolo 1700 metrů – pro naše záměry užít si ledy a skialpy úplně dokonalé!

Hned druhý ráno vyrážíme na vyhlášený kopec Nibbi – pojezdy fajnový, podmínky ucházející, viditelnost nula ale konečně zima, jak má být a to se nám u nás letos ještě nestalo..

Další den směr ledopád Haugsfossene – užíváme 60 m příjemného lezení a koukáme na výzvu s několika kolmými úseky hned vedle.. čas ale už více nedovoluje a tak necháváme na „zítra“.

Nadcházející dny se nesly v duchu dobrých podmínek na skialp a tak téměř každý den vyrážíme objevovat místní pojezdy a užíváme prašan, větrem utemovaný sníh i svahy vyfoukané až na led (ty už si zase tolik neužíváme..).

Rest day tráví každý po svém..  M&M´s v práci, Johannes Gunther Bø dává 35 km na běžkách s převýšením 1000 m a já s Anet a Márou vyrážíme bílou stopou na obhlídku Hemsedalu.

Další výjezd na ledy se koná až po týdnu a míříme do lezecké arény Golsjuvet v blízkosti městečka Gol – nohama přímo na zamrzlé řece koukáme na 30 m stěnu, která nabízí lezení od jednoduchých kvaků až po solidní prásky na ledových sloupech a s přístupem od auta cca 100 m si říkáme, že tohle chceme mít za barákem taky! Lezení parádní, ve většině cest slaňáky, takže cizích abalaků zatvrzele využívá pouze Gunther i když před výjezdem tvrdil, že do cizích rozhodně nesedne 😀

Nebudu se rozepisovat do detailu, takže bych to shrnul následovně – skialpů jsme si užili až až a nebýt toho, že v podstatě každý den silně foukalo, což nebylo příjemné samo o sobě, tak se velice těžko odhadovala lavinová situace a tím pádem nám některé vybrané sjezdy zůstaly upřeny.. každopádně pojezdů jsou v okolí stovky, takže si stačí jen vybírat (některé trasy už jsou na mapy.cz) a čekat na podmínku.

Na ledy jsme si do konce výjezdu zajeli ještě několikrát do Golu ale ostatní oblasti čekají a že jich není málo.. za zmínku určitě stojí Hydnefossen – 140 m stěna kousek za městem (snad příště!).

A jaké to tedy tentokrát bylo?

Haugsfossene 60 m

..tak co dnes pojedeme? lajny s převýšením 800 m – stačí si vybrat..